OIVA- ohjaus palvelut
OIVA työskentelyssä Onnistutaan ja Innostutaan Videoinnin Avulla
OIVA- vuorovaikutusmalli on Kehitysvammaliiton Tikoteekin kehittämä työmuoto, jossa keskeinen menetelmä on videointi.
Oiva työmuotoja ovat Oiva-prosessi ja Oiva-klinikka.
OIVA-prosessi
OIVA-prosessi on tarkoitettu työntekijätiimille, joka työskentelee puhevammaisten ihmisten kanssa.
OIVA-prosessissa havainnoidaan videolta vaikeimmin puhevammaisten ihmisten ja työntekijöiden vuorovaikutusta voimavaralähtöisesti. Prosessi kestää vajaan vuoden ja sisältää kymmenen tapaamista.
Yhteisissä keskusteluissa OIVA-ohjaajan kanssa työntekijät oppivat herkistymään ja tulkitsemaan puhevammaisen ihmisen hienovaraisia viestejä ja tulevat tietoisemmiksi omasta osaamisestaan ja yhteisönsä hyvistä vuorovaikutuskäytännöistä.
Keskustelujen pohjalta työntekijät sopivat kokeiluja, joilla he voivat tukea puhevammaisten ihmisten vuorovaikutusta arjen tilanteissa.
Vaikutukset
OIVA-prosessin vaikutuksia on tutkittu yhdessä Helsingin yliopiston puhetieteiden laitoksen kanssa. Tulosten mukaan OIVA-prosessin aikana
- Keskustelu vuorovaikutusta vahvistavista työtavoista lisääntyy yhteisössä.
- Videoiden havainnoinnista ja siihen liittyvästä keskustelusta seuraa konkreettisia tavoitteita arkeen.
- Yhteisön puhevammaiset ihmiset tulevat paremmin ymmärretyiksi ja heidän tarpeisiinsa vastataan entistä yksilöllisemmin.
- Halukkuus jatkaa vuorovaikutusta vahvistavaa työtapaa säilyy myös OIVA-prosessin jälkeen.
Intoa ja hyvinvointia työhön
Vuorovaikutustaitojen vahvistaminen antaa myös työntekijöille uutta intoa ja hyvinvointia työhön
- Työntekijät herkistyvät puhevammaisen ihmisen viesteille.
- Puhevammainen ihminen aktivoituu ilmaisemaan tarpeitaan ja toiveitaan, kun hänen viestinsä huomataan.
- Puhevammaisen ihmisen tyytyväisyys lisääntyy ja haastava käyttäytyminen vähenee.
- Työhön tulee uutta sisältöä ja arjen tilanteisiin lisää mielekkyyttä, kun työntekijät oppivat ymmärtämään paremmin puhevammaista ihmistä.
Koko työyhteisö hyötyy OIVA-prosessiin osallistumisesta
OIVA-yhteisöt työskentelevät innovatiivisesti ja ovat edelläkävijöitä vuorovaikutusasioissa!
- OIVA parantaa palvelujen laatua.
- OIVA lisää työntekijöiden ammattitaitoa ja tuo erityisosaamista.
- OIVA lisää työyhteisön vuorovaikutusta ja työntekijöiden yhteisöllisyyden tunnetta.
- OIVA voidaan sitoa yksikön omiin kehittämistavoitteisiin ja käyttää niissä työkaluna.
- OIVA on käytännönläheinen työskentelytapa, josta on hyötyä pitkäksi aikaa.
- OIVA vastaa kokonaisen tiimin täydennyskoulutustarpeeseen.
OIVA-klinikka
OIVA-klinikka on puhevammaisen ihmisen ja hänen lähi-ihmistensä keskinäisen vuorovaikutuksen vahvistamiseen
OIVA-klinikassa havainnoidaan videolta puhevammaisen ihmisen ja hänen läheistensä vuorovaikutusta eri ympäristöissä, kuten kotona, päiväkodissa, koulussa tai työpaikalla. OIVA-klinikka kestää 4–5 kuukautta, klinikkajaksoon sisältyy kuusi ohjaustapaamista.
OIVA-klinikka tuo puhevammaisen ihmisen eri ympäristöjen ihmiset yhteen. OIVA-klinikalla lähi-ihmiset tulevat tietoiseksi onnistuneista, puhevammaisen ihmisen aloitteellisuutta ja osallisuutta vahvistavista vuorovaikutustavoista sekä sopivat yhteisiä kokeiluja, joilla vuorovaikutusta vahvistetaan eri ympäristöissä.